Sinteza privind profilul standard al managerilor si antreprenorilor din regiunea sud Muntenia, sud vest Oltenia si nord-est

Titlul proiectului: „Resurse umane si  afaceri competitive in regiunile Sud,
Sud-Vest si Nord -Est”
Contract de finantare nr. POCU/227/3/8/118244;    Cod SMIS: 118244

 
 Subactivitatea Organizarea
si derularea sesiunilor de business coaching pentru manageri si antreprenori

In cadrul acestei subactivitati,  au fost furnizate sesiuni de coaching managerilor si antreprenorilor recrutati din cele 3 regiuni ( Sud Muntenia, Sud Vest Oltenia, Nord Est ) si din sectoarele economice vizate de proiect (Turism si ecoturism, Textile si pielarie, Lemn si mobila, Industrii creative, Industria auto si componente, Tehnologia informatiei si comunicatiilor si Sanatate si produse farmaceutice).
Sesiunile de coaching au vizat atat stabilirea profilului fiecaruia dintre reprezentantii grupului tinta, cat si imbunatatirea abilitatilor acestora in conducerea afacerilor. Informatiile culese in cadrul sesiunilor de coaching initiale, precum si concluziile extrase de expertii coaching au stat la baza distribuirii
reprezentantilor grupului tinta catre programele de formare furnizate in cadrul proiectului in functie de nevoile identificate, de specificul activitatilor derulate si de preferintele exprimate de acestia. Reprezentantii grupului tinta inclusi in cursurile de mini-MBA au beneficiat de o sesiune de coaching
suplimentara.
Obiectivele sesiunilor de coaching au fost de a explora si de a identifica in mod corect potentialul si directiile de dezvoltare ale managerilor si antreprenorilor, astfel incat acestia sa poata contribui in mod
activ la dezvoltarea organizatiilor in care activeaza, atat din punct de vedere competitiv, cat si din punctul de vedere al proceselor de management al resurselor, cu accent pe angajati.
Informatiile colectate in cadrul subactivitatii, centralizate si procesate statistic, au stat la baza conturarii unor profiluri tip pentru managerii si antreprenorii din regiunile si sectoarele economice vizate de proiect, pe baza carora Mentor Trading SRL si-a  calibrat  activitatile de formare si sprijin pentru IMM-uri derulate in cadrul proiectului si isi va calibra activitatile viitoare directionate catre sprijinirea mediului de afaceri. Particularitatile regionale si sectoriale ale antreprenorilor si managerilor au reprezentat, de
asemenea, o componenta informationala importanta extrasa din aceasta subactivitate, ce a stat la baza fundamentarii unor actiuni particularizate in sensul imbunatatirii capacitatii de adaptare si de raspuns a angajatilor, intreprinderilor si antreprenorilor la dinamica pietei in sectoarele economice cu potential competitiv
Turism si ecoturism, Textile si pielarie, Lemn si mobila, Industrii creative, Industria auto si componente, Tehnologia informatiei si comunicatiilor si Sanatate si produse farmaceutice si in corelare cu domeniile de specializare inteligenta identificate in SNCDI, din regiunile Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia
si Nord-Est.
S-a realizat o sinteza relevanta cu privire la profilul antreprenorilor si managerilor ce este pusa la dispozitia factorilor decidenti relevanti pentru fundamentarea de politici si planuri de actiune in domeniul mediului de afaceri din regiunile vizate de proiect din sectoarele economice cu potential
competitiv si in corelare cu domeniile de specializare inteligenta.

 
SINTEZA PRIVIND PROFILUL STANDARD AL MANAGERILOR SI ANTREPRENORILOR DIN
CELE 3 REGIUNI SI 7 SECTOARE DE ACTIVITATE
COACHING
CADRU GENERAL

Putem spune ca dezvoltarea personala este legata de dorinta omului de dezvoltare, de evolutie. Aceasta a constituit de mult timp preocuparea pentru filozofi, teologi, psihologi etc. Un domeniu apropiat era cel al scrierilor religioase, care vizau accesul catre sfere inalte de dezvoltare spirituala. In acelasi orizont de preocupari  se inscriu si operele marilor filozofi ai Greciei antice: Aristotel, Platon, Socrate, Xenofon; operele lui Confucius- referitor la traditia chineza, la probleme legate de
familie, de educatie.
Prima folosire a termenului coaching pentru a desemna un instructor sau un antrenor a aparut in jurul anului 1830 la Universitatea din Oxford si se referea la un tutore care il insotea pe un student pe parcursul examenelor. Coaching-ul a fost astfel folosit in limbaj pentru a descrie procesul utilizat pentru a duce oamenii de unde sunt, unde isi doresc sa fie/ sa ajunga. Prima utilizare in legatura cu sportul a venit in 1831.
Din punct de vedere istoric, evolutia coaching-ului a fost influentata de multe alte domenii de studiu, inclusiv cele de dezvoltare personala, educatie pentru adulti, psihologie ( sport, clinica, dezvoltare, organizare, sociala si industriala ) si alte teorii si practici organizatorice sau de leadership.
De la mijlocul anilor ’90, coaching-ul s-a dezvoltat intr-o disciplina cu o independenta mai mare, iar
asociatiile profesionale ( cum ar fi Asociatia pentru Coaching, Federatia Internationala de Coachi si Consiliul European de Coaching si mentorat ) au ajutat la elaborarea unui set de standarde de formare. Se observa o practica crescanda a Coaching-ului de viata ( Life Coaching ), acesta dezvoltand Miscarea potentiala umana din anii  ’70.
Coachingul este definit ca fiind un proces de invatare si schimbare. Este un proces de crestere  a motivatiei clientului, prin care acesta isi creeaza propriile vise, isi spune propria poveste. Coaching- ul
consta mai mult in a pune intrebari, mai mult decat despre a da raspunsuri.
Coaching-ul se refera la schimbare si transformare; deschide noi posibilitati, actioneaza la nivel comportamental si emotional si se axeaza pe rezultate. El este in principal o conversatie- un dialog intre coach si clientul sau, intre indrumator si cel indrumat, intr-un context productiv, axat pe obtinerea de rezultate. Coaching-ul reprezinta eliberarea potentialului persoanelor pentru a maximiza propria lor performanta. Ii ajuta pe oameni sa invete ei insisi mai degraba decat a-i invata ceva propriu- zis. Este in stransa legatura cu imbunatatirea performantei, cu obiective stabilite impreuna cu clientul.
Exista multe definitii privind coaching-ul, mentoratul si diferitele stiluri de management si formare. Exista situatii cand exista suprapuneri partiale intre diferitele tipuri de coaching.
Managementul face ca oamenii sa faca ceea ce stiu sa faca. Antrenamentul ii invata pe oameni sa faca ceea ce nu stiu sa faca. Mentoring-ul arata oamenilor cum fac oamenii care sunt cu adevarat
buni  ceea ce fac. Consilierea ii ajuta pe oameni sa se adapteze la problemele cu care se confrunta. Coachingul nu este niciunul dintre aceste lucruri- ajuta la identificarea abilitatilor si capacitatilor care se afla in interiorul persoanei si le permite sa le foloseasca cat mai bine posibil.
Coaching-ul profesional foloseste o serie de abilitati de comunicare (cum ar fi reluarea, ascultarea, interogarea, clasificarea etc.) pentru a ajuta clientii sa-si schimbe perspectivele si, in consecinta, sa descopere solutii diferite pentru a-si atinge obiectivele. Aceste abilitati sunt folosite atunci
cand coaching-ul clientilor vizeaza orice domeniu. Astfel, coaching-ul este o forma de „meta-profesie” carese poate aplica pentru a sprijini clientii in orice efort uman, de la preocuparile lor personale, profesionale, sportive, sociale, familiale, politice, spirituale etc.
Dezvoltarea personala include activitati care imbunatatesc constientizarea si identitatea,
dezvolta talentele si potentialul, creste capitalul uman si faciliteaza angajarea, creste calitatea vietii si contribuie la realizarea viselor si aspiratiilor. Conceptul nu se limiteaza la auto- imbunatatire, ci include
activitati formale si informale pentru dezvoltarea altora in roluri precum profesor, ghid, consilier, manager, coach si mentor. Cand dezvoltarea personala are loc in contextul institutiilor, se refera la metode, programe, ustensile, tehnici si sisteme de masurare care sustin dezvoltarea umana la nivel
individual in organizatii. La sfarsitul secolului XX  si inceputul secolului XXI  s-a manifestat o crestere foarte mare a publicatiilor  de tip self-help in cultura de dezvoltare personala, pe fondul cresterii totale a pietei de servicii de acest tip. Exista astfel necesitatea intelegerii complexitatii umane pentru a descoperi beneficiile pe care aceasta o poate adduce asupra unei existente echilibrate, in toate ariile ce alcatuiesc fiinta umana ( mentala, fizica, spirituala). Omul este capabil de performanta si randament atunci cand toate aceste domenii sunt echilibrate. Conexiunea dintre trup, minte si spirit este  importanta in acest context, atat din punct de vedere medical, cat si spiritual, religios. Exista o relatie stransa intre spiritualitate si bunastarea fizica, bunastarea psihica si calitatea vietii.
Practicile spirituale si religioase pot furniza cu succes mecanisme psihologice, afective, comportamentale si cognitive de a face fata cu boala si suferinta.
Pornind de la conceptul de dezvoltare personala, industria serviciilor de dezvoltare personala se adreseaza tuturor ariilor pe care acest termen il reprezinta. Astfel, se poate vorbi despre servicii de dezvoltare fizica ( fitness, dans, sporturi in general ), nutritie si dieta, servicii de dezvoltare mentala ( terapii, cursuri, ateliere, discursuri- privind insusirea de noi cunostinte si abilitati profesionale ),
servicii de dezvoltare spirituala ( meditatie, echilibrari energetice etc. ),
oferite individual sau in pachete de diverse combinatii.
Exista o paleta bogata de servicii de dezvoltare personala, bazate pe dezvoltarea mentala, insusirea de abilitati si competente personale si profesionale.
Business Coaching.
Exista multe moduri de a furniza business coaching: unele oferta suport personal si feedback, altele combina o abordare de coaching cu o planificare de afaceri practica si structurata si aduc o responsabilitate disciplinata fata de retea. Mai ales pe piata IMM- urilor, business coaching-ul vizeaza atat obtinerea profitului, cat si dezvoltarea persoanei.
Poate fi aplicat in toate domeniile de afaceri. Tot mai multi patroni sau manageri/ organizatii angajeaza coachi pentru a-i indruma cum sa se dezvolte, sa progreseze si sa-si promoveze afacerile, resursele umane, chiar si pe ei insisi.
Coaching-ul nu este o practica limitata la experti sau furnizori externi. Multe organizatii se asteapta ca
liderii lor de rang inalt si managerii de varf sa-si antreneze membrii echipei pentru a atinge niveluri mai ridicate de performanta, satisfactie crescuta la locul de munca, dezvoltare personala si profesionala. Business Coaching-ul nu este acelasi lucru cu mentoratul. Mentoratul implica o relatie de dezvoltare
intre un „mentor” mai experimentat si un partener mai putin experimentat si, de obicei, implica impartasirea sfaturilor. Un business coach poate actiona in calitate de mentor, in situatia in care are atat experienta, cat si expertiza adecvata. Cu toate acestea, mentoratul/ mentoringul nu este o forma de Business coaching.
Coaching-ul in afaceri/ Business
Coaching   este un tip de dezvoltare personala/ a resurselor umane. Ofera suport pozitiv, feedback si consiliere la nivel individual si/ sau de grup pentru a-si imbunatati eficienta personala in
cadrul afacerii.  Business Coaching-ul include coaching- ul executiv, coaching- ul corporativ si coaching-ul de leadership.

IMPORTANTA
ABILITATILOR/ CAPACITATILOR MANAGERIALE PENTRU UN MANAGEMENT EFICIENT

Abilitatile/ capacitatile manageriale reprezinta fundatia pe care se aseaza managementul eficient, fiind definite ca fiind modalitatea prin care managerii traduc propriul stil, strategie, unelte favorite sau tehnici in practica. Toti managerii eficienti dispun de o gama de abilitati / capacitate care sunt necesare pozitiei in care acestia se gasesc. Exista o relatie directa intre nivelul abilitatilor/ capacitatilor si eficienta manageriala. Abilitatile/ capacitatile sunt necesare pentru a indeplini functiile manageriale care, la
randul lor sunt necesare pentru functionarea eficienta si eficace a organizatiilor.
Exista diverse clasificari ale abilitatilor/capacitatilor necesare managerilor pentru imbunatatireaa eficientei lor manageriale.
Abilitatile manageriale se pot conceptualiza intr-un model format din trei seturi de abilitati observabile, intre care exista conexiuni: tehnice, interpersonale si cognitive.
Exista si o alta categorisire a abilitatilor: analitice si legate de sine, referitoare la oameni si referitoare la sarcini.
Luarea deciziilor ar fi cea mai semnificativa activitate desfasurata de manageri in toate tipurile de organizatii  si  la toate nivelurile ierarhice.
A doua categorie referitoare la abilitatile legate de oameni este esentiala pentru gestionarea oamenilor in munca si include abilitati cum ar fi: comunicarea, abilitatea de a conduce, motivarea, dezvoltarea subordonatilor, coordonarea, evaluarea si managementul conflictelor.
Pe langa acestea, delegarea, imputernicirea si bunele relatii dintre manageri si subordonati sunt cateva dintre aspectele importante de management care influenteaza productivitatea.
Exista si o structura menita sa reflecte criteriile de dezvoltare responsabile de performanta manageriala.  Ea se bazeaza pe setul de trei dimensiuni: abilitati tehnice care se refera la eficienta
manageriala prin metode, procese si tehnici specifice functiunii speciale a managerului, abilitatile interumane care se refera la abilitatea de a lucra eficient atat ca membru  de echipa, cat
si ca lider de echipa, si abilitatile administrative care implica intelegerea organizatiei de catre manager ca un tot unitar si cu parti diverse ale acesteia, interdependente. Pe langa acestea, este mentionat si un al patrulea aspect, numit comportament cetatenesc ( mentionat si de altii ), care
influenteaza si el performanta.
Corelativ, exista  trei seturi de abilitati manageriale: abilitati personale care includ dezvoltarea constiintei de sine, managementul stresului personal si rezolvarea creativa si analitica a problemelor ( acestea se axeaza pe aspecte care nu includ alti oameni, dar se refera la managementul de sine, de aici si denumirea de abilitati personale ); Abilitati interpersonale, care se refera la construirea de relatii, comunicarea suportiva, castigarea puterii si a influentei, managementul conflictelor si motivarea angajatilor- practic acestea se focuseaza pe probleme care apar din interactiunea cu alte persoane; Abilitatile de grup implica imputernicirea si delegarea, construirea de echipe si munca in echipa eficiente, cat si conducerea pentru o schimbare pozitiva- practic acestea se bazeaza pe probleme
care apar la implicarea in grupuri de oameni fie ca lider, fie ca membru de
echipa.
Categoriile de abilitati/ capacitate sunt interconectate si poate chiar suprapuse, astfel incat fiecare abilitate/ capacitate se bazeaza partial pe altele pentru a performa cu succes.
Categoriile de abilitati/ capacitati descrise anterior se regasesc in cea mai mare parte si
in cadrul instrumentelor utilizate in cadrul sesiunilor de business coaching din proiectul nostru .

METODOLOGIE
Informatiile vizeaza cele 3 regiuni vizate de proiect ( Sud Muntenia, Sud Vest, Nord Est )
si cele 7 domenii/ directii/ sectoare cu potential competitive  mentionate in proiect:
-Turism si ecoturism
-Textile si pielarie
-Lemn si mobila
-Industrii creative
-Industria auto si componente
-Tehnologia informatiilor si telecomunicatii
-Sanatate si produse farmaceutice Pentru cele 4 sesiuni de coaching au fost utilizate formulare/ chestionare specifice
-Pentru sesiunea 1: Diagnoza manager, Chestionar de evaluare a satisfactiei muncii
-Pentru sesiunea 2: Stiluri de conducere, Chestionar de evaluare privind principalele abilitati si competente manageriale
– Pentru sesiunea 3: Au fost selectate 2 criterii principale:
1.Capacitatea de a identifica si defini spatial problema
2.Capacitatea de a defini obiectivul si efectele realizarii acesteia
– Pentru sesiunea 4: Au fost selectate 2 criterii principale:
1.Disponibilitatea de a identifica actiuni si resurse necesare realizarii obiectivului
2.Capacitatea de evaluare a rezultatelor actiunilor si de modificare a planului
Rezultatele de la Sesiunile 1, 2 au fost centralizate  si  procesate statistic.
In urma procesarii statistice a rezultatelor Sesiunilor 1,2 s-au conturat profiluri tip ( atasate ) pentru manageri si antreprenori din regiunile si sectoarele economice vizate.
Din analiza profilurilor, se observa ca rezultatele au fost in general la nivel ridicat, stilul majoritar de conducere este de tip “Antrenor” ( antreneaza ), iar eficienta in alegerea stilurilor de conducere este in general scazuta.
In urma derularii sesiunilor de coaching 3,4, desfasurate “unu la unu”, s-a constatat nevoia membrilor grupului tinta de dezvoltare personala privind in principal urmatoarele aspecte:
-Imbunatatirea capacitatilor de comunicare
-Diminuarea tensiunilor interioare
-Diminuarea starilor de furie/ agresivitate
– Obtinerea unui comportament centrat pe solutii
– Eliminarea zonei de confort
– Cresterea nivelului de incredere
– Cresterea stimei de sine
Rezultatele obtinute in urma desfasurarii
acestui tip de sedinte de coaching se pot concretiza astfel:
-Constientizarea din partea participantilor a necesitatii si importantei dezvoltarii personale
in procesul de management/ antreprenoriat
-Cresterea capacitatii de relationare in interiorul organizatiei din care fac parte
-Cresterea eficientei comunicarii in organizatie
-Cresterea eficientei procesului de management
-Ameliorarea si imbunatatirea climatului organizational
-Dezvoltarea capabilitatilor personale si profesionale
Activitatea de coaching a contribuit la dezvoltarea resurselor umane, in vederea realizarii
unor afaceri competitive in regiunile si sectoarele/ directiile/ domeniile
economice vizate.

LEGENDA  SIMBOLURI UTILIZATE:
Pentru Sesiunea 1: S1.1- …….S1.9:
Scor/nivel obtinut:S=Scazut; M= Mediu; R= Ridicat;
Abilitati/capacitati evaluate
S1.1.Grad de implicare                                          Scazut/Mediu/ Ridicat
S1.2.Grad de satisfactie                                            Scazut/ Mediu/ Ridicat
S1.3.Motivatie                                                             Scazut/ Mediu/Ridicat
S1.4.Importanta recompensei                                Scazut/ Mediu/ Ridicat
S1.5.Relatii in organizatie                                        Scazut/ Mediu/ Ridicat
S1.6.Cooperare in organizatie                                  Scazut/ Mediu/ Ridicat
S1.7.Abilitati interpersonale                                    Scazut/Mediu/ Ridicat
S1.8.Orientare catre rezultat                                     Scazut/ Mediu/ Ridicat
S1.9.Capacitate de a gandi analitic si de a invata     Scazut/ Mediu/ Ridicat
Pentru Sesiunea 2:  S2.1- …….S2.9: Scor/nivel obtinut Scazut; M= Mediu; R= Ridicat;
Abilitati/capacitati evaluate
S2.1.Leadership                                                                     Scazut/ Mediu/ Ridicat
S2.2.Capacitatea de a construi si a conduce echipa                  Scazut/ Mediu/ Ridicat
S2.3.Capacitatea de a comunica fata- in- fata                            Scazut/ Mediu/ Ridicat
S2.4.Capacitatea de a asculta                                                      Scazut/ Mediu/ Ridicat
S2.5.Capacitatea de a da feedback                                               Scazut/ Mediu/ Ridicat
S2.6. Capacitatea de a rezolva conflictele                                    Scazut/ Mediu/ Ridicat
S2.7.Capacitatea de a-i disciplina pe ceilalti                                Scazut/ Mediu/Ridicat
S2.8.Disponibilitatea de a delega si a imputernici                      Scazut/ Mediu/ Ridicat
S2.9.Capacitatea privind eficacitatea echipei                               Scazut/ Mediu/Ridicat
S2.10.Stilul  de conducere
S2.10-A (Stilul  de conducere):  DIR- Directioneaza; A- Antreneaza; S- Sprijina; D- Deleaga Sprijina; D- Deleaga Sprijina; D- Deleaga
S2.10-B (Eficienta in alegerea stilurilor de conducere ): S- Scazuta: M- Moderata: B-Buna: FB- Foarte buna

Profil cumulat Manageri+ Antreprenori  Regiunile Sud Muntenia+ Sud Vest+ Nord Est

Profil cumulat Manageri pe cele 7
Domenii/ Directii/ Sectoare

Profil cumulat Antreprenori  pe cele 7 Domenii/ Directii/ Sectoare