Punct de vedere AOA Arges referitor la masurile fiscal-bugetare asumate de Guvernul Romaniei

In contextul pachetului de măsuri fiscal-bugetare anuntate de catre Guvernul României, Asociația Oamenilor de Afaceri Argeș, asumând-și rolul de susținător și promotor al dezvoltării durabile a mediului de afaceri, înaintează o serie de propuneri, pe care le consideră oportune si totodata echitabile:

  1. Pachetul de reforme avut in vedere pentru echillibrarea bugetului de stat si mentinerea lui in limitele convenite cu institutiile internationale, trebuie sa se realizeze prin efortul comun al sectorului bugetar si al mediului de afaceri. Prin urmare mediul de afaceri asteapta in conditii de transparenta impactul fiscal-bugetar real al masurilor de reasezare a cheltuielilor bugetare precum si pe cel al cresterilor de impozite si taxe in zona veniturilor bugetare. Din primele evaluari estimam ca sarcina re-echilibrarii bugetare va fi de cca 80% in zona mediului de afaceri (contribuabililor) si de doar 20% in zona bugetara.
  2. Mediul de afaceri intelege ratiunea eliminarii unor facilitati fiscale din anumite domenii dar in acel efort comun ar trebui ca sectorul bugetar sa-si redimensioneze o serie de cheltuieile publice (restructurarea aparatului bugetar propriu, reforma adiministrativa (ex: numarul mare de comune existent), reducerea impactului bugetar aferent pensiilor speciale, prioritizarea realizarii unor investitii si eliminarea risipei bugetare).
  3.  Cresterea fiscalitatii prin impunerea unui impozit minim de 1% din cifra de afaceri in cazul societatilor cu o cifra de afaceri de peste 50 mil Eur va conduce de fapt in anumite domenii (ex: distributiei de bunuri alimentare, nealimentare, farmaceutice, energie) la echivalentul unei rate de impozit pe profit de peste 25-30%), stiut fiind ca in aceste doamenii de activitate rata medie a profitului brut este sub 4%. Aplicarea acestui impozit suplimentar pe pietele reglementate (ex: produse farmaceutice / medicamente) poate conduce la blocarea activitatii sau introducerea ulterioara a unor forme de subventionare a consumatorului final, deci un efort bugetar suplimentar.
  4. Majorarea salariului minim trebuie sa se faca intr-o maniera predictibila si anuntata cu o perioada rezonabila in avans si nu de la o luna la alta. Cresterea acestuia va conduce automat la majorarea salariilor din sectorul bugetar, acestea fiind direct corelate / multipli ai salariului minim. La final prin aceasta majorare a salariului minim vom fi in situatia unui efort bugetar suplimentar (plus de cheltuieli) si mai putin in situatia unor venituri suplimentare colectate la bugetul de stat respectiv bugetul asigurarilor sociale de stat.